Biuro Podróży Rainbow, honorowy patron kształcenia zawodowego w Regionalnej Szkole Turystycznej, po raz kolejny spełnia nasze marzenia. Jesteśmy pierwszą ponadgimnazjalną szkołą w Polsce, która kształci profesjonalnych animatorów na potrzeby rynku pracy w zawodzie animator czasu wolnego. Na terenie szkoły od grudnia 2016 roku Biuro Podróży Rainbow realizuje projekt „Animacja czasu wolnego – wsparcie uczniów Regionalnej Szkoły Turystycznej w kierunkach zgodnych z potrzebami pracodawców” współfinansowany ze środków europejskich.
Opracowany wspólnie z trenerami Akademii Rainbow program nauczania animacji czasu wolnego w klasach technikum obsługi turystycznej to ogromne wsparcie dydaktyczne dla bazy edukacyjnej szkoły. Dla bazy dydaktycznej, w szczególności dla Symulacyjnego Biura Podróży, ogromnym wsparciem są zakupione w ramach projektu profesjonalne meble biurowe, 20 laptopów, komputer stacjonarny, urządzenie wielofunkcyjne, monitor, projektor, nagłośnienie z mikrofonami, materiały animacyjne oraz komplety książek do nauki zawodu.
Uczestnicy projektu otrzymali komplety strojów i gadżetów służbowych. Rozpoczęły się dla uczniów bezpłatne dodatkowe zajęcia z języka angielskiego, włoskiego, hiszpańskiego, zajęcia z aqua aerobiku, tańców animacyjnych, nordic walkingu( najlepsi uczestnicy zajęć będą mieli szansę uzyskać dyplom instruktora aqua aerobiku oraz stretchingu).
Koordynatorem Projektu jest Pani Aleksandra Wodzyńska-Wójcik - koordynator klas patronackich Akademii Rainbow. Dzięki jej wieloletniemu wsparciu możemy zaoferować uczniom technikum obsługi turystycznej Regionalnej Szkoły Turystycznej naukę zawodu na najwyższym poziomie.
Nauczyciele przedmiotów turystycznych w Regionalnej Szkole Turystycznej
Ruszyły zajęcia dodatkowe z języków obcych w programie realizowanym przez Rainbow Tours S.A.
Zgodnie z harmonogramem projektu pt. „Animacja czasu wolnego – wsparcie uczniów Regionalnej Szkoły Turystycznej w kierunkach zgodnych z potrzebami pracodawców” realizowanego na terenie szkoły przez Rainbow Tours S.A. rozpoczęły się zajęcia z języków obcych. Uczniowie klas patronackich Technik Obsługi Turystycznej o specjalizacji Animacja Czasu Wolnego uczestniczą w 2 godzinach zajęć dodatkowych z języka angielskiego oraz 2 godzinach zajęć języka hiszpańskiego. Starsze roczniki klasy TOT uczą się angielskiego i włoskiego.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi z naciskiem na bezpośrednią komunikację w obcym języku oraz symulację zadań, jakie stają przed animatorem wyjeżdżającym na zagraniczną destylację. A prościej mówiąc- jest sporo dobrej zabawy, szczekamy i gdaczemy w języku obcym, tańczymy do wydawanych w obcej mowie poleceń oraz próbujemy wytłumaczyć zagranicznemu lekarzowi co i jak bardzo boli.
Początkowo wielkim wyzwaniem dla uczestników było przełamanie naturalnych barier językowych, a dla prowadzących- odruchu poprawiania. Celem zajęć jest jednak przede wszystkim wyćwiczenie sprawnej komunikacji tak więc dopóki wszyscy rozumiemy co chcieliśmy przekazać reguły gramatyczne schodzą na dalszy plan.
Wkrótce uczniowie klas TOT będą również brać udział w zajęciach ruchowych w tymże programie, które zapewne okażą się jeszcze większym sukcesem- niestety pływać w języku obcym nie jestem w stanie nauczyć ;)
Magdalena Kuncewicz
Dnia 9.10.2017r w Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku odbyła się debata pt.: "Turystyka dominantą rozwoju Ziemi Kłodzkiej i szansa lepszego życia jej mieszkańców...?" zorganizowana przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Kłodzkiej. Uczestnikami debaty byli samorządowcy, naukowcy, studenci WSZ „Edukacja” w Kłodzku, działacze Towarzystwa Miłośników Ziemi Kłodzkiej, dyrekcja, nauczyciele i uczniowie szkół Ziemi Kłodzkiej oraz osoby zainteresowane turystycznym rozwojem regionu.
Debatę prowadził Pan Adam Łącki a zaproszeni goście poruszali kwestie związane z czynnikami wpływającymi na rozwój turystyki, słabymi i mocnymi stronami turystyki w naszym regionie. Głos zabrała również młodzież. Nasza reprezentacja, przygotowana przez Panią Edytę Zarzycką-Kościesza opowiedziała o swoich obserwacjach i doświadczeniach związanych z wpływem turystyki na rozwój regionu Grecji oraz Czarnogóry. Doświadczenia te nasze koleżanki Julia Bora, Emilia Miller i Anastazja Ostopinka nabyły podczas pracy, w charakterze animatora czasu wolnego Biura Podróży Rainbow. Weronika Świniańska, z kolei zabrała głos w sprawie wpływu agroturystyki na poprawę życia mieszkańców atrakcyjnego turystycznie regionu Ziemi Kłodzkiej. W końcowej fazie spotkania głos zabrał Pan Starosta, zwracając uwagę na fakt, że turystyka rozwinie się, i co za tym idzie, przyniesie należyte zyski, jeżeli władze skupią się na rozwoju tylko tego sektora gospodarki. Podsumowując spotkanie, prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Kłodzkiej wysunął następujące wnioski:
- turystyka jest dominantą rozwoju Ziemi Kłodzkiej, ale nie do końca wykorzystaną,
- widząc wpływ turystyki na rozwój innych krajów widzimy, że oddziałuje ona pozytywnie na życie mieszkańców
- bogactwo turystyczne musi mieć pełne wsparcie władz
- czynnikiem hamującym rozwój turystyki na Ziemi Kłodzkiej jest ograniczenie komunikacyjne
- turystyka wymaga zaangażowania mieszkańców w promocję regionu
Dominika Wilczkiewicz II TOT
18 września 2017 roku Dominika i Miranda z klasy IV technikum hotelarskiego wraz z opiekunem p. Robertem Bernasiem uczestniczyli w uroczystej gali wręczenia nagród w konkursie ogólnopolskim. Miała ona miejsce w Muzeum Katyńskim w Warszawie. Uczennice w swojej pracy upamiętniły zamordowanego w 1940 roku w Charkowie Mariana Buczkowskiego. Poznały zbrodnię katyńską z perspektywy jednego człowieka, którego grób na zawsze miał pozostać nieznany.
Po uroczystym wręczeniu dyplomów i nagród odbył się koncert pieśni patriotycznych w wykonaniu Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego pod batutą majora Macieja Skrzypczaka. Batuta, którą dyrygował znajduje się w szkole – to kolejna nagroda za rozpoznanie tytułów utworów muzycznych, granych przez orkiestrę Następnie uczestnicy gali zwiedzali ekspozycję Muzeum Katyńskiego. Zgromadzone tam zdjęcia, dokumenty i przedmioty osobiste ofiar były dla uczennic niepowtarzalną okazją do lepszego zrozumienia losu Polaków przebywających na ,,nieludzkiej ziemi”, w tym bohatera nagrodzonej pracy. Żywą lekcją historii i pięknej tradycji wojskowej był pokaz musztry paradnej w wykonaniu Szwadronu Kawalerii Wojska Polskiego. Ta niecodzienna okazja spotkała się z dużym zainteresowaniem zebranych. Jest mi niezmiernie miło, że uczennice naszej szkoły zakwalifikowały się do wąskiego grona laureatów.
Danuta Droździk
W ramach ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Instytut Pamięci Narodowej „Sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy”…- Katyń 77 lat po zbrodni” pięcioro uczniów RST uzyskało tytuł laureata I stopnia. W nagrodę pod opieką pani Danuty Droździk w dniach 22 września – 1 października 2017 r. uczestniczyliśmy w wyjeździe edukacyjnym śladami Polaków w Rumunii. Podczas wyjazdu mieliśmy okazję zobaczyć miejsca związane z historią polskich przywódców, żołnierzy i ludności cywilnej. Ponadto poznaliśmy innych uczestników wyjazdu i nawiązaliśmy z nimi nowe znajomości. W czasie dziesięciodniowego pobytu w Rumunii, który był dla nas wspaniała lekcją historii towarzyszyli nam edukatorzy Instytutu Pamięci Narodowej i Muzeum Katyńskiego z Warszawy, którzy dbali o merytoryczną stronę wyjazdu.
Rumunia to niezwykły kraj ze zróżnicowaną mozaiką kulturowo-historyczną, narodowościową, etniczną i religijną Był dla nas wielkim zaskoczeniem i niespodzianką! Kraj ten dzieli się na kilka regionów o odmiennej historii. Region Maramuresz słynie z drewnianej architektury i przepięknych krajobrazów. Jest po prostu skansenem pod gołym niebem, włącznie z mieszkającymi tu ludźmi ubranymi w stroje ludowe. W tym regionie zwiedziliśmy Muzeum Ofiar Komunizmu. W Berbesti zapaliliśmy znicze przy tablicy pamiątkowej na mogile polskich Legionistów. Na Bukowinie, we wsi Nowy Sołoniec zostaliśmy przyjęci przez lokalną Polonię - potomków górników z Bochni i Wieliczki, którzy przybyli do Rumunii ponad 200 lat temu, żeby pomagać w budowaniu nowych kopalń soli. Mieliśmy okazję porozmawiać z mieszkańcami wsi w języku polskim. Zobaczyliśmy Monastyr Voronet wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Jednym z kolejnych miejsc na naszym szlaku edukacyjnym był królewski zameczek myśliwski w Bicaz. Podczas II wojny światowej było to miejsce internowania prezydenta Ignacego Mościckiego. W Dragoslavele uczniowie wraz z opiekunami odwiedzili miejsce internowania marszałka Rydza-Śmigłego - Naczelnego Wódz Polskich Sił Zbrojnych w wojnie obronnej Polski w 1939 roku. W mieście Pitesti na miejscowym cmentarzu oddaliśmy hołd poległym Polakom leżącym w polskiej kwaterze. Kolejnym miastem na trasie wyjazdu edukacyjnego było Targu Jiu - w jego okolicach podczas II wojny światowej znajdował się obóz internowania, w którym przetrzymywano Polaków. Stolicę Rumunii – Bukareszt zwiedzaliśmy przemieszczając się metrem. W programie znalazły się m.in.: Klasztor Stavropoleos, Muzeum Wsi Rumuńskiej, Pałac Parlamentu a także poszukiwanie polskich grobów na cmentarzach Bellu i Sv. Iveri. Na jednym z nich w latach 1944-1991 pochowany był Minister Spraw Zagranicznych II Rzeczpospolitej Józef Beck. Obecnie jego ciało jest złożone na Powązkach w Warszawie.
Oprócz tego byliśmy w zamku w Branie, który uchodzi za zamek wampira Drakuli. Zwiedzaliśmy wpisany na listę UNESCO obronny zamek chłopski Prejmer w Siedmiogrodzie. Zobaczyliśmy ,,Wesoły cmentarz”, który jest kolorowy i kto by pomyślał, wesoły... o czym możecie się sami przekonać oglądając galerię zdjęć. Byliśmy w wielu cerkwiach, gdzie podziwialiśmy pięknie pisane ikony. Zza szyb autokaru widzieliśmy baców wypasających owce na górskich halach.
Na koniec grupa zwiedziła Oradeję, piękne miasto znajdujące się przy granicy z Węgrami. A na granicy rumuńsko-węgierskiej przeszliśmy odprawę graniczną. Rumunia jest od 2007 roku w Unii Europejskiej ale nadal nie jest w strefie Schengen, która znosi kontrolę graniczną. Uczestnikom wyjazdu na rumuńskiej ziemi towarzyszyły malownicze krajobrazy z Karpatami i Dunajem w tle, z krętymi i niebezpiecznymi górskimi drogami. Wyjazd do Rumunii - śladami Polaków, był dla nas przede wszystkim wspaniałą lekcją historii ale również geografii, która na długo pozostanie w naszej pamięci.
Weronika Świniańska i Danuta Droździk
Wizyta przygotowawcza Dyrektora szkoły i tłumacza (koordynatora)
w Sligo, Irlandia.
Na szkoleniu Erasmus+, w którym brał udział koordynator projektu podkreślano potrzebę monitoringu partnerów projektu na każdym etapie realizacji. W związku z powyższym Dyrektor szkoły wraz z tłumaczem, który pełni jednocześnie funkcję koordynatora projektu tj. Renata Zygmunt i Barbara Szeliga, odbyły wizytę kontrolną i przygotowawczą u partnera w Irlandii.
W dniach 27 września do 1 października 2017 nauczycielki skontrolowały miejsca praktyk oraz miejsca zakwaterowań uczniów Regionalnej Szkoły Turystycznej w mieście Sligo w północno-zachodniej części Irlandii. Sprawdziły też bezpieczeństwo uczniów w mieście, w pracy jak i w miejscach zakwaterowania.
YIT, partner w projekcie jest znaną instytucją, której siedziba mieści się w Mallow natomiast oddział w centrum miasta Sligo.
Ponieważ chciałyśmy dokładnie poznać warunki zakwaterowania uczniów wybrałyśmy wariant zamieszkania u rodziny irlandzkiej. Zostałyśmy zakwaterowane u rodziny goszczącej w Sligo u Państwa Helen i Kin, typowych Irlandczyków. Gospodarze mają duże doświadczenie w obcowaniu z uczniami różnych narodów. Podczas naszego pobytu mieszkali u tej rodziny uczniowie z Czech. Gospodarze udostępniają swój dom, w tym salon , jadalnie i kuchnie dla uczniów, gotują posiłki, rozmawiają z uczniami o codziennych sprawach i zachęcają uczniów do mówienia po angielsku.
Wizyta w biurze pierwszego dnia pobytu – zatrudnione w biurze 3 pracownice YIT są bardzo chętne do pomocy, lubią gościć uczniów, zapraszają do siebie w razie jakichkolwiek problemów, są w stałym kontakcie z opiekunami grup. Podczas naszej wizyty widziałyśmy kontakty pracownic biura z uczniami i opiekunami szkół z Czech i Polski. Biuro jest przestronne, może pomieścic całą nawet 20 osobową grupę.
Pracownica biura Karen Hughes zawiozła nas do kilku hoteli, aby zobaczyć miejsca odbywania praktyk zawodowych. Koordynator i Dyrektor Szkoły miały możliwość rozmowy z kierownikami służb hotelowych aby uściślić warunki pracy uczniów i wypracowanie założonych w projekcie efektów kształcenia praktycznego. Koordynator zwrócił uwagę kierownictwu hoteli a także pracownikom YIT, że uczniowie RST nie będą pracować jedynie w dziale housekeepingu. Muszą poznac inne działy w hotelu.
Drugiego dnia pobytu zostałyśmy zawiezione do kilku rodzin goszczących w Sligo. Warunki zakwaterowania uczniów u wszystkich pokazanych nam rodzin są bardzo dobre, lepsze od warunków przygotowanych dla nas. Dwuosobowe pokoje mają wygodne łóżka, dostęp do internetu, szafy stoły i fotele. Uczniowie mają swobodny dostęp do łazienki gdzie jest ciepła woda, a także do kuchni - mogą korzystać z produktów w lodówce. Wszystkie rodziny pozwalają a nawet zachęcają uczniów do korzystania z salonu i rozmawiania z gospodarzami na różne tematy. Większość rodzin deklaruje dodatkowe wycieczki, na które zabiera uczniów.
Gospodarze podkreślają potrzebę rozwijania wśród uczniów umiejętności językowych aby swobodnie się z nimi komunikować.
Koordynator nie zauważył wyraźnego akcentu irlandzkiego. Rodziny goszczące oraz pracownicy biura starają się mówić wyraźnie i wolniej tak, aby uczniowie mogli zrozumieć ich wypowiedzi.
W trzecim dniu pobytu spotkaliśmy się z Właścicielem firmy YIT Paul Quinn oraz z managerem na Polskę Patrycją Pilarek, którzy specjalnie przyjechali do Sligo z Mallow. Spędziliśmy razem dzień na rozmowach o projekcie, a także na zwiedzaniu okolicznych atrakcji turystycznych.
Paul Quinn przedstawił nam dodatkowe możliwości współpracy w zakresie job shadowing i kursów dla nauczycieli naszej szkoły.
Wizyta potwierdziła konieczność bezpośredniego ustalenia zasad odbywania praktyk przez uczniów przed każdą mobilnością. Partner jest wtedy bardziej zaangażowany i rozumie lepiej potrzeby organizacji wysyłającej.
Jedynym mankamentem wyjazdu była podróż. Czas przylotu do Irlandii ok godz. 24:00 i następnie podróż do Sligo – ok. 3 godziny jest męczące, ale dla młodzieży może być dodatkową atrakcją.
Koordynator wykonała dokumentację zdjeciową i filmową wykorzystaną na uroczystym otwarciu projektu do prezentacji multimedialnej w celu upowszechniania efektów. Materiały zdjęciowe zostały również opublikowane na facebooku i na stronie internetowej szkoły.
Sprawozdanie napisała koordynator 10.10.2017.
Oto kilka fotek z wizyty:
Biuro Your International Training w Sligo - właściciel firmy, pan Paul Quinn wręcza certyfikaty uczniom kończącym praktyki (grupa z Sanoka).
Jedna z kwater u rodziny goszczącej
Jedno z miejsc praktyk - Great Southern Hotel
Inne miejsce praktyk - Yeats Country Hotel u wybrzeża oceanu Atlantyckiego
Pani Patrycja Pilarek - przedstawiciel firmy YIT na Polskę, Dyrektor szkoły - pani Renata Zygmunt i tłumacz - koordynator projektu, pani Barbara Szeliga podczas przerwy na kawę.
Korzystamy z wycieczki po Sligo z przewodnikiem, który jednocześnie pokazuje uczniom na czym polega praca w informacji turystycznej