„Są wartości, których nikomu nie możemy przekazać, bo każdy musi dojrzeć do nich sam i to nieraz bardzo ciężką pracą …”
Rok 2006 upłynął w moim życiu pod znakiem podróży połączonych z pracą zrealizowanych dzięki RST. Dziś z perspektywy czasu sięgając do wspomnień, zdjęć, mile przeżytych chwil stwierdzam, że nie ma chyba nic lepszego jak umiejętność radzenia sobie samemu w trudnych sytuacjach, z dala od rodziny, przyjaciół – możesz liczyć tylko i wyłącznie na siebie i wówczas wydobywasz z siebie te skrupulatnie ukryte cechy …
Setki kilometrów od domu, turkusowa woda, piękna wyspa zalana żarem słońca, nowa kultura, język, znajomości, niezapomniane wrażenia i … ciężka praca. To obraz moich wrażeń przywiezionych z Cypru, podczas pracy w Hotelu CAVO MARIS jako housekeeper’ka. Piękna rzecz.
Polanica 06.10.2006 r.
Agnieszka Stańco
(Wpis absolwentki w Kronice RST)
Marcin Chorzempa – uczeń klasy IV Technikum Hotelarskiego Regionalnej Szkoły Turystycznej w Polanicy Zdroju.
Marcin. Odbywałeś praktyki zagraniczne. Wyjaśnij mi, jak wyglądały Twoje przygotowania do praktyk?
Marcin Chorzempa: Moje przygotowania do praktyki zawodowej w czasie wakacji rozpoczęło się od ukończenia kurs języka angielskiego „Mów językiem gościa jeśli chcesz być zrozumianym” finansowanego ze środków UE. Później odbyłem rozmowę w sprawie praktyk z Panią Teresą Nowicką – nauczycielem przedmiotów zawodowych w RST, która pokierowała moimi działaniami prowadzącymi do podpisania umowy dotyczącej praktyki zagranicznej na 3 gwiazdkowym statku – pływającym hotelu „Rex Rheni”.
Armatorem tego statku jest firma Rijfers River Cruises B.V. z Holandii organizująca wycieczki nie tylko po Renie, ale też po Dunaju aż do Morza Czarnego.
Jak wyglądała Twoja praca, jak spędzałeś czas po pracy?
Marcin: Pracowałem na różnych stanowiskach w barze, restauracji, kuchni i w dziale housekeeping’u. Na statku wśród załogi panowała dobra atmosfera. Załoga godna podziwu, wszyscy byli do siebie przyjaźnie nastawieni ale praca niełatwa.
Podczas czasu wolnego można było zejść z pokładu statku w każdym mieście, w którym się zatrzymaliśmy. Odwiedziłem wiele miejsc w Holandii, Francji i w Niemczech. Moi koledzy z RST dotarli nawet do Budapesztu.
Myślisz o powrocie na „Rex Rheni”?
Marcin: Po powrocie otrzymałem opinię wraz z oceną oraz propozycję powrotu do pracy na statku w okresie świątecznym lub w czasie wakacji, a po ukończeniu nauki w szkole nawet na cały sezon.
Brygida Cembryło - uczennica klasy IV Technikum Hotelarskiego Regionalnej Szkoły Turystycznej w Polanicy Zdroju.
Brygida. Praca na morzu, w obiegowej opinii, to zajęcie dla mężczyzn - „wilków morskich”. Jednak Ty – nastolatka masz za sobą praktykę, której pozazdrościć może niejeden chłopak.
Brygida Cembryło: Tak. W czasie nauki w Regionalnej Szkole Turystycznej miałam okazję 4-krotnego uczestniczenia w praktykach na promach firmy Unity-Line, w tym 2 razy na promie Skania oraz na promach Polonia i Wolin.
Wiem, że odbywałaś staże również we Francji.
Brygida: Po ukończeniu 18 roku życia, odbyłam dwumiesięczny staż we Francji w dwugwiazdkowym hotelu. Dzięki nabytym doświadczeniom, w szkole oraz na praktykach i stażu, mogłam później przez 5 miesięcy pracować w trzech znanych, renomowanych francuskich restauracjach.
La Regordane | La Fermette Marbeuf | Tavernes de Maître Kanter |
Jesteś jedną z wielu uczennic RST, które odbywają praktyki a później staże zagraniczne. Co, Twoim zdaniem, kieruje młodymi ludźmi podejmującymi się niełatwych przecież obowiązków?
Brygida: Łącznie na stażach spędziłam 9 miesięcy. Uważam, że jest to unikalna możliwość, która w dużym stopniu ułatwia start zawodowy otwierając drogę w przyszłość. Po ukończeniu szkoły średniej planuję podjąć studia zagraniczne we Francji.
Betina Dorosz - uczennica klasy IV Technikum Hotelarskiego Regionalnej Szkoły Turystycznej w Polanicy Zdroju.
Betina. W trakcie nauki w RST odbywałaś staż we Francji. Czy bariera językowa nie przeszkadzała Ci w wypełnianiu obowiązków?
Betina Dorosz: Staż we Francji jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które zaczynają naukę języka francuskiego, ponieważ jest to ośrodek polonijny i możemy spotkać tam osoby o polskich korzeniach. Staż ten daje możliwość pracy na różnych stanowiskach, a przede wszystkim pracy w grupie, gdzie zawsze można liczyć na czyjąś pomoc.
Powiedz szczerze. Warto poświęcić wakacje i jechać na staż zagraniczny?
Betina: Wyjazd ten pozwala na poznanie kultury i kuchni francuskiej, jest świetną okazją do nawiązania nowych znajomości, a co za tym idzie, pokonanie bariery językowej. Dzięki dobrej opinii pracodawców i poparcia ze strony nauczycieli wyjechałam później na staż do Szwajcarii, gdzie pracowałam w restauracji „Auberg de Dardagny”.
Byłaś też w Szwajcarii! Gdzie jeszcze odbywałaś staż?
Betina: W ciągu trwania mojej 4-letniej edukacji przez 10 miesięcy byłam na stażach zagranicznych. Ostatnim miejscem była Islandia, spędziłam tam 3 miesiące kształcąc swoje umiejętności zawodowe i językowe.
Program realizowany przy współpracy z:
Ujednolicony program rozwojowy szkoły/placówki realizowany w ramach projektu
”Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku” – projekt realizowany od 15 stycznia 2010 do 1 kwietnia 2011.
Cel naszego programu: wspieranie rozwoju uczniów poprzez rozwój kompetencji zawodowych, wyrównywanie szans edukacyjnych, pomoc psychologiczno – pedagogiczną, doradztwo edukacyjno – zawodowe, poznawanie przez uczniów turystycznego rynku pracy.
Czas realizacji: po lekcjach, w ramach zajęć dodatkowych.
Do realizacji: łącznie godzin 2180.
Kryterium wyboru zajęć przez uczniów: na podstawie własnych potrzeb, zainteresowań i chęci własnego rozwoju.
REGIONALNA SZKOŁA TURYSTYCZNA TECHNIKUM IM. JANA PWŁA II
57-320 POLANICA ZDRÓJ ul. WOJSKA POLSKIEGO 23 tel. 074 8681683 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Lp |
Nazwa działania w projekcie |
Tytuł zajęć |
Łączna liczba godzin przewidziana na zajęcia |
Liczba uczniów biorący udział w zajęciach wraz z typem szkoły |
Nauczyciel prowadzący |
Zakładane efekty/rezultaty wg numeracji listy rezultatów projektu |
1. |
Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych |
Jak poprawnie rozmawiać. Szkoła uśmiechu. Komunikacja werbalna i niewerbalna w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich. |
232 |
T - 150 |
Aleksandra Lęgowicz |
Podniesienie umiejętności kluczowych uczniów szkół realizujących programy rozwojowe. |
Jak poprawnie rozmawiać. Szkoła uśmiechu. Obsługa gościa w recepcji. |
48 |
T - 30 |
Katarzyna Warchał |
Podniesienie umiejętności kluczowych uczniów szkół realizujących programy rozwojowe. |
||
Jak poprawnie rozmawiać. Szkoła uśmiechu Obsługa konsumenta w restauracji. |
78 w tym: 48 |
T - 30 |
Michał Kuczma |
Podniesienie umiejętności kluczowych uczniów szkół realizujących programy rozwojowe. |
||
Obsługa biurowa i rachunkowa w obsłudze gościa zakładu hotelarskiego. |
+ 30 |
T - 30 |
Michał Kuczma |
Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego młodzieży Dolnego Śląska. |
||
Obsługa biurowa i rachunkowa. Kontakty z klientem na turystycznym rynku. |
74 |
T - 30 |
Mirona Duńka |
Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego młodzieży Dolnego Śląska. |
||
Obsługa biurowa i rachunkowa w obsłudze gościa restauracji. |
30 |
T - 30 |
Marek Rojek |
Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego młodzieży Dolnego Śląska. |
||
Obsługa biurowa i rachunkowa w usługach cateringowych. |
30 |
T - 20 |
Agnieszka Ciuła |
Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego młodzieży Dolnego Śląska. |
||
Staż dla ambasadora swojego regionu. |
64 |
T - 80 |
Paweł Szpak |
Zwiększenie motywacji uczniów do uzyskiwania kwalifikacji zawodowych. |
||
Staż dla ambasadora swojego regionu. |
60 |
T - 80 |
Katarzyna Czaja - Doroszuk |
Zwiększenie motywacji uczniów do uzyskiwania kwalifikacji zawodowych. |
||
Mów językiem gościa jeśli chcesz być zrozumianym. (Język angielski). |
80 |
T - 40 |
Barbara Szeliga |
Rozwinięcie umiejętności oczekiwanych na rynku pracy. |
||
Mów językiem gościa jeśli chcesz być zrozumianym. (język angielski) |
80 |
T - 40 |
Magdalena Kuncewicz |
Rozwinięcie umiejętności oczekiwanych na rynku pracy. |
||
Mów językiem gościa jeśli chcesz być zrozumianym. (język niemiecki) |
82 |
T - 30 |
Maria Dziewiecka |
Rozwinięcie umiejętności oczekiwanych na rynku pracy. |
||
Mów językiem gościa jeśli chcesz być zrozumianym. (język francuski) |
82 |
T - 30 |
Magdalena Bregin |
Rozwinięcie umiejętności oczekiwanych na rynku pracy. |
||
Razem w działaniu |
940 |
T – 250 - 350 |
x |
Podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego młodzieży Dolnego Śląska. |
||
2. |
Doradztwo i opieka psychologiczno-pedagogiczna |
Skutki uzależnień (alkohol, narkotyki, komputer, hazard) |
64 |
T - 350 |
Danuta Szczepankiweicz |
Poprawa wizerunku szkół zawodowych jako placówek kształcących nowocześnie, zgodnie z potrzebami rynku pracy. |
Docenić wartość życia bez nałogów – terapia indywidualna |
96 |
T - 40 |
Danuta Szczepankiewicz |
Zwiększenie motywacji uczniów do uzyskiwania kwalifikacji zawodowych. |
||
Razem w działaniu |
160 |
T - 40-350 |
x |
Poprawa wizerunku szkół zawodowych jako placówek kształcących nowocześnie, zgodnie z potrzebami rynku pracy. |
||
3. |
Efektywne programy doradztwa edukacyjno- zawodowego |
Nie chodź po omacku. Zrób coś dla siebie |
20 |
T - 40 |
Barbara Drożyńska |
Zwiększenie zaangażowania w naukę, zwiększenie motywacji do dalszego kształcenia i aktywnego poszukiwania pracy po zakończeniu nauki |
Nie bój się marzeń i celów |
120 |
T - 100 |
Barbara Drożyńska |
Podniesienie umiejętności uczniów uczestniczących w projekcie do efektywnego planowania kariery zawodowej i zarządzania nią. |
||
Mistrz radzi. Wzajemna współpraca zaprocentuje |
20 |
T - 180 |
Barbara Drożyńska |
Podniesienie świadomości pracodawców w zakresie konieczności współpracy ze szkołami zawodowymi, kształcącymi przyszłych pracowników. |
||
Razem w działaniu |
160 |
T - 150 - 250 |
x |
Wzrost świadomości uczniów uczestniczących w projekcie o potrzebie podnoszenia kwalifikacji zawodowych i konieczności uczenia się przez całe życie. |
||
4. |
Dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze |
Język polski w mowie i w piśmie moją wizytówką na rynku turystycznym |
120 |
T – 20 - 45 |
Agnieszka Pyrz |
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół zawodowych. |
Język polski w mowie i w piśmie moją wizytówką na rynku turystycznym. |
120 |
T – 20 - 45 |
Renata Zygmunt |
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół zawodowych. |
||
Twoim atutem logiczne myślenie |
80 |
T - 50 |
Grzegorz Boos |
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół zawodowych. |
||
Twoim atutem logiczne myślenie |
80 |
T - 50 |
Zbigniew Dziewiecki |
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół zawodowych. |
||
Twoim atutem logiczne myślenie |
80 |
T - 40 |
Grażyna Białek |
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół zawodowych. |
||
Wolność, samorządność, odpowiedzialność – jakie postawy negujemy, a jakie pochwalamy? Podstawowe zasady w społeczeństwie w Polsce i UE |
246 |
T - 100 |
Danuta Droździk |
Poprawa wizerunku szkół zawodowych jako placówek kształcących nowocześnie, zgodnie z potrzebami rynku pracy. |
||
Jestem Polakiem i znam fakty z najnowszej historii Polski |
160 |
T - 60 |
Maria Dziewiecka |
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów szkół zawodowych. |
||
Razem w działaniu |
886 |
T - 150 - 350 |
x |
Zwiększenie zaangażowania w naukę, zwiększenie motywacji do dalszego kształcenia i aktywnego poszukiwania pracy po zakończeniu nauki |
ZAKŁADANE EFEKTY/REZULTATY MIĘKKIE PROJEKTU - lista:
Skąd w naszej szkole EQUAL?
Stowarzyszenie „Wybrani w górach” identyfikuje się z naszym poglądem na szkołę oraz popiera jej ideę funkcjonowania i rozwoju – w odpowiedzi na potrzeby w regionie, w Polsce i w Europie, dotyczące rozwoju turystycznego.
Chcemy być szkołą UŻYTECZNĄ! Dlatego naszym celem jest aktywne odpowiadanie na potrzeby rynku i dzięki temu profesjonalne przygotowanie przyszłych kadr na potrzeby rozwoju turystyki oraz do dalszego kształcenia.
Byśmy mogli realizować swój cel potrzebna jest nie tylko świadomość tego, po co tu jesteśmy oraz wola współpracy uczniów i nauczycieli, ale także:
No cóż, w warunkach polskich nie jest łatwo realizować zadania i cele edukacyjne, szczególnie w szkołach technicznych – jeśli się chce być UŻYTECZNYM i odpowiadać na autentyczne oczekiwania rynku, a także jeśli się chce przełamywać istniejące stereotypy w procesie edukacyjnym. KREDA I TABLICA, NAWET KOMPUTER – to ciągle mało, by kształcić z użyciem takich pomocy profesjonalne kadry!
Branżowe szkolnictwo nieustannie cierpi na notoryczny brak środków finansowych, a bez tego trudno w branży hotelarskiej i gastronomicznej tworzyć tradycje użytecznej Edukacji.
Wytyczając sobie takie cele – musieliśmy poszukać SPRZYMIERZEŃCÓW I SPONSORÓW.
- No i udało się!
Wspólnie ze Stowarzyszeniem „Wybrani w górach” – jako ich partner, RST przystąpiła do Projektu Sudety – szansą dla młodych, opracowanego przez Stowarzyszenie z naszym małym udziałem w kwestii merytorycznej.
Projekt opracowano w ramach Programu UE EQUAL.
Na szczęście Ci, którzy poznawali nasze potrzeby i planowane przez nas zadania – przyznali nam rację.
REALIZACJA PROGRAMU UE EQUAL
I Projektu Sudety - szansą dla młodych
Dziś realizujemy Projekt, by osiągnąć wytyczony cel. Zadania, które podjęliśmy i realizujemy nadal to: