Po raz drugi Regionalna Szkoła Turystyczna zdobyła I miejsce w branży Gastronomia Ogólnopolskiego Konkursu „Szkoła dla rynku pracy” – II edycja, realizowanego w ramach projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”. W poprzedniej edycji tego konkursu zajęliśmy pierwsze miejsce w branży Hotelarstwo.

Konkurs skierowany jest do szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży, prowadzących kształcenie zawodowe. Jego celem jest wyłonienie oraz promocja szkół i pracodawców osiągających wysoką jakość i efektywność współpracy w kształceniu zawodowym w wybranych obszarach.

Organizatorzy konkursu zakładają, że zwycięzcą konkursu może zostać współczesna szkoła zawodowa realizująca kształcenie zawodowe o wysokiej jakości, które między innymi:

  1. kształtuje odpowiednie kompetencje zawodowe opisane w podstawach programowych dla zawodu,
  2. rozwija kompetencje kluczowe niezbędne do zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  3. dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymogów rynku pracy,
  4. kształtuje u uczniów postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
  5. daje różne możliwości kształcenia (np. dodatkowe uprawnienia i certyfikaty), także osobom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  6. ułatwia wejście ucznia na rynek pracy i uczestniczenie w nim w trakcie procesu kształcenia zawodowego,
  7. solidnie przygotowuje do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe,
  8. promuje umiejętności zawodowe swoich uczniów oraz analizuje oferty pracy dla absolwentów,
  9. wyciąga wnioski z analizy losów absolwentów.

Według organizatorów konkursu, zadaniem nowoczesnej szkoły zawodowej powinno być przygotowanie absolwenta do mobilności i elastycznego funkcjonowania na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Realizacji priorytetu, jakim jest dobre przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy służy prowadzenie kształcenia zawodowego, a w szczególności kształcenia praktycznego, w powiązaniu z pracodawcami. Szkoła i zakład pracy są uzupełniającymi się nawzajem miejscami zdobywania wiedzy. Dzięki praktyce młodzi ludzie mogą zdobywać umiejętności i doświadczenie potrzebne do funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Równie ważny jest udział pracodawców w życiu szkoły, między innymi poprzez inwestowanie w rozwój bazy dydaktycznej szkół czy proces doskonalenia kadry dydaktycznej.

Ocenie podlegały „dobre praktyki” ukierunkowane na poprawę jakości i efektywności kształcenia zawodowego oraz na kształcenie zawodowe dla potrzeb rynku pracy.

Prezentowane przez szkoły „dobre praktyki” podlegały ocenie według kryteriów:

  1. Realizacja praktycznej nauki zawodu
  2. Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły
  3. Doskonalenie zawodowe kadry
  4. Doskonalenie wiedzy i umiejętności uczniów
  5. Organizacja przez szkołę konkursów/ turniejów/ olimpiad/ itp.
  6. Organizacja przez pracodawcę konkursów/ turniejów/ olimpiad/ itp.
  7. Wsparcie finansowe uczniów
  8. Promocja współpracy (szkoła i pracodawca):
  9. Udział szkoły i pracodawcy w projektach partnerskich, lokalnych, międzynarodowych i innych, w tym współfinansowanych ze środków UE
  10. Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe
  11. Uzgodnienie z pracodawcą programu nauczania dla zawodu
  12. Uruchamianie nowych kierunków kształcenia na wniosek pracodawcy
  13. Utworzenie klasy patronackiej/klas patronackich
  14. Inne formy współpracy

Zajęcie pierwszych miejsc wśród wszystkich szkół zawodowych w kraju jest potwierdzeniem, że Regionalna Szkoła Turystyczna Technikum im. Jana Pawła II w Polanicy-Zdroju zapewnia swoim uczniom najwyższy poziom kształcenia zawodowego w branży Hotelarskiej i Gastronomicznej.

JSN Vintage is designed by JoomlaShine.com