Po raz drugi Regionalna Szkoła Turystyczna zdobyła I miejsce w branży Gastronomia Ogólnopolskiego Konkursu „Szkoła dla rynku pracy” – II edycja, realizowanego w ramach projektu „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”. W poprzedniej edycji tego konkursu zajęliśmy pierwsze miejsce w branży Hotelarstwo.
Konkurs skierowany jest do szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży, prowadzących kształcenie zawodowe. Jego celem jest wyłonienie oraz promocja szkół i pracodawców osiągających wysoką jakość i efektywność współpracy w kształceniu zawodowym w wybranych obszarach.
Organizatorzy konkursu zakładają, że zwycięzcą konkursu może zostać współczesna szkoła zawodowa realizująca kształcenie zawodowe o wysokiej jakości, które między innymi:
- kształtuje odpowiednie kompetencje zawodowe opisane w podstawach programowych dla zawodu,
- rozwija kompetencje kluczowe niezbędne do zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymogów rynku pracy,
- kształtuje u uczniów postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
- daje różne możliwości kształcenia (np. dodatkowe uprawnienia i certyfikaty), także osobom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- ułatwia wejście ucznia na rynek pracy i uczestniczenie w nim w trakcie procesu kształcenia zawodowego,
- solidnie przygotowuje do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe,
- promuje umiejętności zawodowe swoich uczniów oraz analizuje oferty pracy dla absolwentów,
- wyciąga wnioski z analizy losów absolwentów.
Według organizatorów konkursu, zadaniem nowoczesnej szkoły zawodowej powinno być przygotowanie absolwenta do mobilności i elastycznego funkcjonowania na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Realizacji priorytetu, jakim jest dobre przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy służy prowadzenie kształcenia zawodowego, a w szczególności kształcenia praktycznego, w powiązaniu z pracodawcami. Szkoła i zakład pracy są uzupełniającymi się nawzajem miejscami zdobywania wiedzy. Dzięki praktyce młodzi ludzie mogą zdobywać umiejętności i doświadczenie potrzebne do funkcjonowania w przedsiębiorstwie. Równie ważny jest udział pracodawców w życiu szkoły, między innymi poprzez inwestowanie w rozwój bazy dydaktycznej szkół czy proces doskonalenia kadry dydaktycznej.
Ocenie podlegały „dobre praktyki” ukierunkowane na poprawę jakości i efektywności kształcenia zawodowego oraz na kształcenie zawodowe dla potrzeb rynku pracy.
Prezentowane przez szkoły „dobre praktyki” podlegały ocenie według kryteriów:
- Realizacja praktycznej nauki zawodu
- Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły
- Doskonalenie zawodowe kadry
- Doskonalenie wiedzy i umiejętności uczniów
- Organizacja przez szkołę konkursów/ turniejów/ olimpiad/ itp.
- Organizacja przez pracodawcę konkursów/ turniejów/ olimpiad/ itp.
- Wsparcie finansowe uczniów
- Promocja współpracy (szkoła i pracodawca):
- Udział szkoły i pracodawcy w projektach partnerskich, lokalnych, międzynarodowych i innych, w tym współfinansowanych ze środków UE
- Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe
- Uzgodnienie z pracodawcą programu nauczania dla zawodu
- Uruchamianie nowych kierunków kształcenia na wniosek pracodawcy
- Utworzenie klasy patronackiej/klas patronackich
- Inne formy współpracy