Wiadomości

Pracując jako przewodnik turystyczny trzeba  być pasjonatem. Ci, którym brakuje pasji, mogą być dobrzy w swojej pracy, lecz mimo to nie osiągną na dłuższą metę sukcesu. Jako uczniowie potrzebujemy pozytywnych wzorców i przykładów.

 Pracę przewodników z sercem i pasją mieliśmy okazję zobaczyć na wycieczce branżowej dla uczniów Regionalnej Szkoły Turystycznej kształcących się w zawodzie Technik Obsługi Turystycznej lub będących w Szkolnym  Kole Turystycznym.

Wycieczka, zorganizowana przez nauczycieli przedmiotów zawodowych – P. Edytę Zarzycka-Kościesza i Magdalenę Strychaniecką, odbyła się 14 listopada 2016 roku. Dzięki uprzejmości i wsparciu Przyjaciół Szkoły - Pana Leszka Majewskiego, Biura Podróży „Polonez” oraz Panu Prezesowi Podziemnego Miasta Osówka, niskie koszty wycieczki, umożliwiły wzięcie w niej udział wszystkim zainteresowanym uczniom. Naszymi przewodnikami byli  pan Leszek Majewski oraz pani Magdalena Kuncewicz. Podczas podróży opowiadali nam o historii, miejscowościach, które akurat mijaliśmy, pokazywali nam atrakcje turystyczne mijane w danym momencie.  Obserwowaliśmy metodykę prowadzenia grup, strój przewodnika. Dowiedzieliśmy się wielu ważnych informacji  o naszym terenie.

 

Podziemne miasto Osówka stanowi atrakcję turystyczną. Jest to poruszający walor turystyczny miejsce związany z II Wojną Światową. W podziemiach Osówki wraca cała historia tego miejsca. Rozpoczęty i niedokończony w Górach Sowich oraz na Zamku Książ projekt Riese stanowił kryptonim największego projektu górniczo-budowlanego hitlerowskich Niemiec. Projekt podporządkował i zniewolił pracujących tam ludzi, którzy przez okrucieństwo władz niemieckich żyli w głodzie, biedzie oraz ciemnościach. Podziemia. Temperatura często nie przekraczała nawet 1 stopnia. Pozostałości z tamtych lat były niezwykle ciekawe, były to głównie militaria i urządzenia wykorzystywane w pracy. Upamiętniając wszystkich poległych i robotników postanowiliśmy zapalić znicz, który miał symbolizować szacunek i pamięć o ofiarach tego miejsca.

   

Inną ciekawostką Osówki są zamieszkujące podziemia nietoperze, które stały się jednym z symboli tego miejsca.  Żyją w ciemności, z dala od ludzi i drapieżników.

Lekcja o historii Podziemnego Miasta Osówka dużo nas nauczyła i myślimy, że każdy z nas zapamięta to miejsce i z pewnością tu jeszcze kiedyś powróci.

Kolejną atrakcję turystyczną był ,,Pałac Jedlinka” w Jedlinie-Zdroju. Spotkaliśmy tu niezwykłego młodego przewodnika, który z pasją opowiadał nam o historii tego miejsca. Zaobserwowaliśmy w jaki sposób przedstawia nam każdy szczegół architektury. Była to dla nas ciekawa lekcja o historii regionu i dziejach powojennej Polski.

Dzięki tej wycieczce mieliśmy okazje obserwować metody pracy przewodnika na trasie i obiekcie. Ponadto zwiedziliśmy miejsca, o których istnieniu nie mieliśmy dotąd pojęcia. Wiedzę nabytą w szkole z pewnością wykorzystamy w przyszłej pracy zawodowej.

 


 

Klasy pierwsze temat lekcji z przedmiotu wiedza o społeczeństwie: "Jak załatwić sprawę w urzędzie?” realizowały w Urzędzie Miejskim w Polanicy-Zdroju. Uczniowie mieli możliwość połączenia wiedzy teoretycznej zdobytej w szkole, z wiedzą praktyczną na przykładzie pracy urzędników. Lekcje odbyły się w dwóch klasach pierwszych w dniach: 09.11.2016 r i 18.11.2016 r.

Pan burmistrz Jerzy Terlecki zaprosił uczniów do swojego gabinetu i choć przez chwilę mogliśmy się przyjrzeć jego pracy. Ma bardzo rozległy zakres kompetencji ale i obowiązków również. Stosy podań czyli do załatwienia sprawy mieszkańców gminy – to chleb powszedni .… Jak sam podkreślił - tylko 1% spraw to czynności związane z przecinaniem wstążki.

  

Pani sekretarz gminy była naszym przewodnikiem po urzędzie. Zapoznała uczniów ze  strukturą administracji publicznej, kompetencjami rady miasta i omówiła jakie sprawy można załatwić w polanickim magistracie. Uczniowie mieli możliwość być w Urzędzie Stanu  Cywilnego i w sali posiedzeń Rady Miejskiej. Może w przyszłości ktoś z nas będzie radnym miasta  Polanicy-Zdroju? Ponadto przeszliśmy "mały kurs” jak poprawnie wypełnić wniosek o wydanie dowodu osobistego. Podczas tej lekcji otrzymaliśmy też do wykonania zadanie domowe polegające na poprawnym wypełnieniu wniosku na dowód osobisty.

  

Lekcja w urzędzie była dla uczniów cennym doświadczeniem i dobrym sposobem zdobywania wiedzy.


 

Już po raz drugi Regionalna Szkoła Turystyczna brała udział w projekcie, który realizowany jest przez Żydowskie Muzeum Galicja i Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holokauście. Projekt skierowany jest do uczniów szkół i jego główną ideą  jest popularyzowanie wiedzy na temat holokaustu ze szczególnym zwróceniem uwagi na sytuację dzieci w czasie II wojny światowej.

Uczniowie 14 listopada br. posadzili 297 cebulek krokusów na trawnikach przed budynkiem szkoły. Na wiosnę kiedy zakwitną na żółto będzie czas na refleksję, której będą mogli się poddać  nasi uczniowie. Projekt "Krokus” pomaga zapoznać uczniów z tematyką zagłady, a także na rozbudzenie wśród nich świadomości jakie niebezpieczeństwa niesie dyskryminacja, uprzedzenia i nietolerancja.

Poniżej zdjęcia kwitnących krokusów, które posadzono w listopadzie 2015 roku w polanickim parku "śniadanie na trawie”. Zdjęcia, w tle z uczniami naszej szkoły, zostały zrobione na wiosnę, kiedy pięknie kwitły.

    


 

10 listopada 2016 roku w przeddzień 98 rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości nauczyciele i uczniowie wzięli udział w programie artystycznym pod nazwą  "Nie ma radości bez niepodległości”. Wydarzenie zostało przygotowane przez uczniów szkoły pod kierunkiem p. Danuty Droździk we współpracy i zaangażowaniu Samorządu Szkolnego i mieszkańców internatu. Na montaż słowno – muzyczny złożyły się: wiersze, pieśni patriotyczne, elementy pantomimy, wcielanie się w role i projekcja "Animowanej historii Polski”.

W programie artystycznym zaakcentowano podejmowane przez Polaków próby wybicia się na niepodległość, które niestety skutecznie tłumili zaborcy... Przypomniano wydarzenia z lat 1914 – 1918, które bezpośrednio doprowadziły do odzyskania przez Polskę wolności. Nie zabrakło także odniesień do historii naszego kraju po 1945 roku zarówno tych tragicznych, jak i budzących w Polakach nadzieję. Pieśni patriotyczne, dodatkowo wpływały na emocje wśród oglądających.

Uczniowie tego dnia, przyszli do szkoły w strojach galowych, na znak patriotyzmu i hołdu, dla tych, którzy walczyli za wolną Polskę. 

11 listopada 2016_8  11 listopada 2016_14  11 listopada 2016_11  11 listopada 2016_18  11 listopada 2016_29


 

JSN Vintage is designed by JoomlaShine.com