Projekt
"Wzrost jakości kształcenia zawodowego w branży
hotelarskiej i gastronomicznej
na Dolnym Śląsku",
realizowany przez Dolnośląską Izbę Gospodarczą we Wrocławiu, w partnerstwie z Regionalną Szkołą Turystyczną w Polanicy Zdroju (POKL 3.4.3 EFS).
CELE I ZADANIA PROJEKTU
PRAKTYKI ZAWODOWE
Beneficjenci projektu: nauczyciele zawodu oraz instruktorzy praktycznej nauki zawodu z Dolnego Śląska.
W projekcie weźmie udział 50 osób.
Czas trwania praktyk: 20 dni robocze/ 1 os.
Ilość osób przyjętych na praktykę w danym hotelu uzależniona jest od możliwości przedsiębiorcy.
Koszty: organizator pokrywa pełne koszty zakwaterowania, wyżywienia oraz dofinansowanie dojazdu na miejsce praktyki.
Program praktyk zostanie ustalony we współpracy ze szkołami i przedsiębiorstwami. Ze względu na obowiązki zawodowe nauczycieli organizacja praktyk odbywać się będzie w małych grupach w trakcie realizacji projektu.
CERTFIKATY
Organizacja egzaminu końcowego (2 edycje).
Uczestnicy praktyk po jej zakończeniu przystąpią do egzaminu podsumowującego, przeprowadzonego przez międzynarodową komisję ( egzamin w j. polskim).
Do udziału w egzaminie zaproszeni zostaną również goście honorowi, obserwatorzy (przedstawiciele instytucji, polityki i biznesu).
Egzamin kończy się uzyskaniem certyfikatu.
OBRADY DOLNOŚLĄSKO SAKSOŃSKIEJ GRUPY DORADCZEJ DS. KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Wymiana dobrych praktyk pomiędzy partnerami
z Dolnego Śląska i Saksonii.
Stworzenie modelu współpracy pomiędzy Dolnym Śląskiem i Saksonią w obszarze szkolnictwa zawodowego.
Opracowanie publikacji końcowej pod redakcją naukową, obejmującej model nauczania zawodu w branży hotelarsko – gastronomicznej.
PROMOCJA I MEDIA
Do obserwacji wyników i przebiegu projektu zaproszone zostaną media regionalne oraz ogólnopolskie.
Wartość dodana, realizowana poza projektem.
Prezentacja współpracy hoteli, szkół i instytucji w Brukseli w ramach Polskiej Prezydencji.
Inicjatywa została podjęta przez Dolnośląską Izbą Gospodarczą i Saksońską Kancelarię Państwową. Prezentacja planowana jest na koniec 2011 roku. Prezentacja ma pokazać dobre praktyki, wspólne przedsięwzięcia polsko - niemieckie (w szczególności w aspekcie transgranicznym) oraz zaprezentować dobre przykłady współpracy firm ze szkołami zawodowymi.
Zrealizowane działania:
Forum Edukacji Zawodowej - 8 kwietnia 2011 r.
Regionalna Szkoła Turystyczna poprzez realizację praktyk i staży stwarza możliwość potwierdzenia i rozwoju kompetencji zawodowych ucznia w ramach wybranego kierunku kształcenia i specjalności. Pozwala to na pogłębienie wiedzy ogólnej i umiejętności praktycznego jej zastosowania oraz ukształtowanie właściwej postawy ucznia i absolwenta RST wobec przyszłych pracodawców i współpracowników.
Praktyki i staże zawodowe dają możliwość poznania oczekiwań pracodawców względem pracowników. Uczeń ma szansę utrwalenia, zademonstrowania i zweryfikowania swoich umiejętności, a także prezentacji chęci do pracy, co w przyszłości ułatwi mu znalezienie satysfakcjonującej go pracy.
Podstawowym celem praktyk i staży zawodowych jest nabycie umiejętności praktycznych pogłębiających wiedzę uzyskaną w toku zajęć dydaktycznych w RST.
Staże zagraniczne dodatkowo mają na celu:
Uczniowie RST, którzy czynią postępy w nauce, są żywo zainteresowani własnym rozwojem zawodowym i cechuje ich nienaganna postawa, mogą dobrowolnie odbyć staż zagraniczny trwający zazwyczaj 3 miesiące. Uczniowie w czasie stażu doskonalą swoje umiejętności zawodowe i posługiwanie się językiem obcym. Stażyści za pracę otrzymują odpowiednie wynagrodzenie. W czasie wolnym mogą poznać kraj, w którym się znajdują.
Od 2004 r. ok. 500 uczniów odbyło praktyki zagraniczne na promach pasażerskich Spółki Unity Line oraz ok. 150 uczniów staż zagraniczny na terenie Cypru, Francji, Grecji, Holandii (pływające hotele po Renie), Islandii, Niemiec, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Zobacz galerię zdjęć z praktyk i staży
W trakcie nauki w RST uczniowie odbywają obowiązkowe, 4 tygodniowe praktyki. RST stara się zapewnić je w renomowanych zakładach hotelarskich, gastronomicznych i obsługi turystycznej w naszym regionie, w Polsce i w Europie. Jesteśmy przekonani, że wybrane przez nas hotele, o standardzie od trzech do pięciu gwiazdek, są odpowiednim miejscem kształtowania dobrych nawyków przyszłych absolwentów RST.
Nauczyciele RST odwiedzali szkoły branżowe we Francji, Włoszech, Austrii i Portugalii, gdzie mogli poznać funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w tych krajach, by najlepsze wzorce, po dostosowaniu do potrzeb polskiej branży turystycznej, wdrożyć w Regionalnej Szkole Turystycznej w Polanicy-Zdroju.
PRZYJMOWANIE PODAŃ DO REGIONALNEJ SZKOŁY TURYSTYCZNEJ
DO RST i do innych ponadgimnazjalnych szkół w powiecie kłodzkim stosuje się elektroniczny system naboru respektujący zasady ustalone w Zarządzeniu Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.
Nazwa zadania |
Termin |
Opis obowiązujących zasad |
Dokumenty |
Dodatkowe dokumenty wymagane w RST |
I ETAP NABORU |
||||
Elektroniczne zarejestrowanie się do wybranej szkoły przez kandydatów i złożenie podania do szkoły. |
Od 27.04 |
Kandydat może zarejestrować się elektronicznie i złożyć podanie równocześnie do trzech szkół ponadgimnazjalnych (przez szkołę rozumie się szkołę samodzielną lub typ szkoły wchodzącej w skład zespołu) Uwaga: Regionalna Szkoła Turystyczna to zespół Techników w trzech różnych zawodach:
|
- |
|
Dokonanie ewentualnej zmiany decyzji o wyborze szkoły przez kandydata i przeniesienie podania do innej szkoły |
Od 20.06. |
Kandydat może w tym czasie dokonać zmiany swojej decyzji nt. szkoły pierwszego wyboru. |
- |
|
Dołączenie do podania pozostałych dokumentów kandydata do RST |
Od 22.06 |
Absolwent gimnazjum, który jako szkołę pierwszego wyboru wskazał Regionalną Szkołę Turystyczną powinien donieść do RST wymagane dokumenty. A także zaświadczenia wydane przez komisje konkursowe na szczeblu powiatowym lub wojewódzkim, ponadwojewódzkim lub ogólnopolskim – jeśli kandydat do RST takie posiada. |
W terminie od 22.06 do 24.06 br. kandydat składa do wybranych szkół kopie dokumentów poświadczone przez dyrektora gimnazjum, do którego uczęszczał:
wraz z dokumentami wymienionymi --> |
|
Dyrektor RST ogłosi listę kandydatów przyjętych do Regionalnej Szkoły Turystycznej – po I etapie naboru, na podstawie dokonanej rekrutacji w oparciu o dokumenty złożone przez kandydatów. |
1.07.2011 |
Lista uczniów przyjętych do RST z I etapu naboru, zostanie wywieszona w przedsionku RST – przy głównym wejściu do szkoły. |
UWAGA! BARDZO WAŻNE: |
j.w. |
Złożenie oświadczenia potwierdzającego wolę podjęcia nauki w szkole oraz oryginałów świadectwa i zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego. |
do 5.07 br. |
Złożenie przez kandydatów kompletu oryginalnych dokumentów oraz oświadczenia woli podjęcia przez ucznia nauki w RST jest koniecznym warunkiem przyjęcia go do RST. |
|
j.w. |
ZAKOŃCZENIE I ETAPU NABORU DO RST: W przypadku wolnych miejsc w RST po I naborze – ogłoszenie II etapu naboru. |
6.07.2011 |
W przypadku wolnych miejsc w RST, po I etapie naboru, uczniowie niezakwalifikowani do innych szkół będą mieli prawo złożyć swoje dokumenty (oryginały) do RST. |
|
|
II ETAP NABORU – tylko w przypadku gdy będą jeszcze wolne miejsca po zakończeniu I etapu naboru. |
||||
URUCHOMIENIE II etapu naboru do RST – jeśli po I etapie naboru będą wolne miejsca. |
do 7.07 br. |
Jeśli będą wolne miejsca w RST – Kandydaci, którzy nie zostaną przyjęci do żadnej ze szkół, będą mogli złożyć swoje dokumenty. Komisja Rekrutacyjna rozpatrzy podania uczniów oraz złożone wraz z nim dokumenty podczas II naboru. |
|
j.w. |
Ogłoszenie list przyjętych uczniów po II etapie naboru. |
8.07.2011 |
Lista uczniów przyjętych do RST z II etapu naboru, zostanie wywieszona w przedsionku RST – przy głównym wejściu do szkoły. |
j.w. |
j.w. |
Skompletowanie oryginałów świadectw oraz zaświadczeń o wynikach egzaminu gimnazjalnego w nieprzekraczalnym terminie i potwierdzenie efektów z I etapu naboru |
12.07 br. |
Złożenie przez kandydatów kompletu oryginalnych dokumentów oraz podpisanie woli podjęcia przez ucznia nauki w RST oznacza przyjęcie go do RST. |
|
j.w. |
ZAKOŃCZENIE II ETAPU NABORU DO RST: W przypadku wolnych miejsc w RST po II naborze – dyrektor ogłosi III etap naboru. |
13.07.2011 |
W przypadku wolnych miejsc w RST, po II etapie naboru, uczniowie niezakwalifikowani do innych szkół będą mieli prawo złożyć swoje dokumenty (oryginały) do RST. |
||
Zebranie ogólne nowoprzyjętych uczniów z dyrektorem RST wraz z rodzicem lub opiekunem prawnym ucznia. |
14.07.2011 |
Przekazanie uczniom przyjętym do RST i ich rodzicom najważniejszych informacji nt. rozpoczęcia nowego roku szkolnego w RST, podręczników szkolnych, zasad obowiązujących w RST, na podstawie Statutu RST, wydanie zaświadczeń uprawniających do uzyskania zasiłku rodzinnego na dziecko oraz zaświadczeń uprawniających do zakupu biletu miesięcznego na PKS. |
||
Odbiór dokumentów przez uczniów, którzy nie zostaną przyjęci do RST z powodu braku miejsc lub niespełnienia kryteriów przyjęcia, |
do 20.07 br. |
UWAGA !!! Osoby nieprzyjęte do szkoły są zobowiązane do odbioru złożonych dokumentów w ciągu 7 dni od zakończenia postępowania kwalifikacyjnego tj. do dnia 20.07.2011 r. W przeciwnym przypadku dostarczone kopie dokumentów ulegną zniszczeniu. |
||
III ETAP NABORU – jeśli będą miejsca po I i II etapie naboru – od 20.07.2011 do 31.08.2011 |
||||
Zakończenie kwalifikowania w szkołach, do których nie zgłosi się odpowiednia liczba kandydatów. |
31.08.2011 |
KONIEC REKRUTACJI |
||
Złożenie przez dyrektora RST infromacji o efektach naboru w RST |
6.07. 2011 |
Kuratorium Oświaty, rejonowa poradnia psychologiczno-pedagogiczna, punkt informacyjny w Wałbrzychu |
DO REGIONALNEJ SZKOŁY TURYSTYCZNEJ W POLANICY-ZDROJU
Maksymalna ilość punktów rekrutacyjnych: 100 Wymagana minimalna ilość punktów: 36 |
|
Rodzaj kryterium |
Sposób przeliczania ocen i wyników uzyskanych przez gimnazjalistów na punkty rekrutacyjne |
Liczba punktów uzyskanych za wyniki części humanistycznej oraz części matematyczno – przyrodniczej, przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, zawartych w zaświadczeniach o szczegółowych wynikach egzaminu. |
Maksymalnie kandydat na podstawie Wyników egzaminów może uzyskać 50 punktów rekrutacyjnych, obliczanych w sposób następujący: |
Liczba punktów uzyskanych za oceny, zawarte w świadectwie ukończenia gimnazjum, zawartych w świadectwie ukończenia gimnazjum. |
W Regionalnej Szkole Turystycznej obliczając punkty rekrutacyjne w sposób jak poniżej, bierzemy pod uwagę oceny uzyskane na świadectwie ukończenia gimnazjum z następujących przedmiotów: Język polski:
Matematyka:
Język obcy wiodący:
Informatyka:
|
Punkty rekrutacyjne, możliwe do uzyskania za inne osiągnięcia: |
|
1 punkt rekrutacyjny do uzyskania |
|
Rekrutacja do RST uwzględnia Zarządzenie DKO dotyczące laureatów i finalistów ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim. |
Zgodnie z Zarzadzeniem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty nr 72/2010 |
W przypadku równorzędnych wyników rekrutacyjnych uzyskanych przez kandydatów do RST, pierwszeństwo w przyjęciu uzyskują: |
|
Dodatkowe kryteria, które bierzemy pod uwagę w przypadku uzyskania przez kandydatów równorzędnej ilości punktów, to: |
UWAGA! Dodatkowe kryteria są brane pod uwagę kolejno do momentu zróżnicowania kandydatów. |
REKRUTACJA KROK PO KROKU W SYSTEMIE INTERNETOWYM
Od kilku lat gimnazjaliści z Powiatu Kłodzkiego, aby dostać się do szkoły muszą wprowadzić swoje dane w systemie internetowym programu odpowiadającemu za rekrutację Kandytów do szkół. Niniejsza instrukcja pomoże Ci w sposób łatwy przebrnąć przez ten system:
Gimnazjalisto:
Dodatkowo otrzymasz informację o pozostałych oddziałach, do których zostałeś zakwalifikowany według systemu, czyli listę miejsc rezerwowych.
W razie kłopotów poproś o pomoc swojego nauczyciela informatyki.
Uwaga!
Musisz zanieść tyle kopii tych dokumentów, ile szkół wybrałeś do szkoły pierwszego wyboru. Sprawdź, gdzie się dostałeś i zanieś do tej szkoły oryginał świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu oraz dokumenty, które szkoła wskaże w swojej ofercie szczegółowej.
Projekt realizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego - Lider Projektu wraz z dziewięcioma powiatami województwa dolnośląskiego.
Zgodnie z projektem w branży turystycznej utworzone zostaną 4 Centra Kształcenia Zawodowego na Dolnym Śląsku. Jednym z nich będzie Regionalna Szkoła Turystyczna w Polanicy-Zdroju, która otrzyma dofinansowanie.
W ramach projektu zakupiony zostanie dla Regionalnej Szkoły Turystycznej w Polanicy-Zdroju wysokospecjalistyczny sprzęt, urządzenia i pomoce dydaktyczne do szkolenia młodzieży z Dolnego Śląska w branży turystycznej w specjalności gastronomicznej i hotelarskiej.
Projekt finansowany z Regionalnego Program Operacyjny woj. Dolnośląskiego Priorytet VII "EDUKACJA" Rozbudowa i modernizacja infrastruktury edukacyjnej na Dolnym Śląsku Działanie 7.2 "Rozwój infrastruktury placówek edukacyjnych" nazwa projektu "Modernizacja centrów kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku".
PROJEKT BUDŻETU OGÓŁEM |
||
Lata realizacji projektu 2009-2012 |
||
Wartość projektu: | 52.054.900 zł | |
Wnioskowana kwota dofinansowania: | 36.438.430 zł | 70% |
Wkład własny: | 15.616.470 zł | 30% |
PROJEKT BUDŻETU - POWIAT KŁODZKI |
||
Lata realizacji projektu: 2009-2012 |
||
Wartość projektu: | 3.533.182 zł | |
Wnioskowana kwota dofinansowania: | 2.473.227 zł | 70% |
Wkład własny: | 1.045.954 zł | 30% |
z czego - Powiat Kłodzki | 522.977 zł | 15% |
UMWD | 522.977 zł | 15% |
Net Work Ed - sieć współpracy edukacyjnej ukierunkowanej na procesy zakładowe
Projekt przeprowadzono w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III finansowanej przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
CELE:
Procesy zakładowe wymagają efektywnego rozwijania kompetencji zawodowych, z tego wynikają specyficzne oczekiwania wobec współpracy edukacyjnej. W związku z tym, w trakcie realizacji projektu, poszukiwane będą adekwatne (ukierunkowane na konkretne czynności) procesy we współpracy edukacyjnej partnerów.
Na bazie poszczególnych przypadków będą w systematyczny sposób badane formy, struktury, procesy i kryteria jakościowe tego rodzaju współpracy zorientowane na procesy zakładowe. W oparciu o wybrane przypadki zostaną zidentyfikowane niezmienne i stałe elementy różnych form współpracy edukacyjnych.
Realizacja Interreg IIIA w Dreźnie - czerwiec 2007
Realizacja Interreg IIIA w Roudnicach - październik 2007